Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

SKM z dotacją unijną. Spółka kupi prawie dwa razy więcej pociągów

baw
SKM z dotacją unijną. Spółka kupi prawie dwa razy więcej pociągów
SKM z dotacją unijną. Spółka kupi prawie dwa razy więcej pociągów naszemiasto.pl
Dzięki unijnej dotacji stołeczna Szybka Kolej Miejska zakupi dodatkowy tabor i zrefinansuje budowę bazy na Szczęśliwicach.

Blisko 203 mln zł dotacji unijnej otrzymała Szybka Kolej Miejska w Warszawie na kupno 21 pojazdów, w tym 15 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 czteroczłonowych, w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – Osi priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, Działania 5.2. Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”.

Efektywne działania

- Mamy duże doświadczenie w korzystaniu ze środków unijnych - mówi Jerzy Obrębski, członek zarządu SKM. - Z pieniędzy Unii Europejskiej realizowaliśmy dwa projekty: na Euro 2012 połączenie z lotniskiem oraz zwiększenie możliwości przewozowych w ruchu aglomeracyjnym Warszawy na istniejących i planowanych liniach. Obecnie zawalczenie o dotację było trudniejsze. Przez lata wiele instytucji oraz firm nauczyło się pozyskiwać wsparcie unijne. Mimo to w 2017 r. rozpoczęliśmy procedurę aplikacji o dofinansowanie kolejnego zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych. I wygraliśmy - dodaje.

Do tej pory Szybka Kolej Miejska otrzymała dofinansowanie w kwocie 238 440 341 zł na uruchomienie połączenia z lotniskiem Fryderyka Chopina oraz 144 083 255 zł na zwiększenie możliwości przewozowych w aglomeracji warszawskiej.
- Obecna dotacja unijna dzięki zwiększeniu taboru kolejowego wpłynie na poprawę komfortu podróżowania pasażerów po aglomeracji warszawskiej szybką koleją miejską - mówi Witold Pahl, wiceprezydent Warszawy. - Unijna dotacja dla SKM to tylko część dotacji dla stolicy. Tylko w obecnej kadencji projekty wszystkich miejskich spółek transportu publicznego otrzymały dofinansowanie unijne w wysokości niemalże 5 mld zł, a wartość tych projektów wynosi blisko 9,5 mld zł.

Inwestycja w tabor
Nowe pojazdy będą w pełni kompatybilne między sobą oraz mają się łączyć mechanicznie i pneumatycznie z eksploatowanym przez SKM taborem serii 27WE i 35WE. Dostawa pierwszych trzech pojazdów czteroczłonowych planowana jest w terminie do 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Kolejne pięć pojazdów pięcioczłonowych i dwa czteroczłonowe powinny dotrzeć do Warszawy najpóźniej do końca 2019 r. Dostawa ostatnich trzech pojazdów pięcioczłonowych planowana jest do 30_czerwca 2020 r. Pozostałe osiem pojazdów, czyli siedem pięcioczłonowych i jeden czteroczłonowy, pojawi się w stolicy nie później niż do końca 2023 r.

Druga część projektu związana jest z terenem i infrastrukturą dzierżawionymi przez SKM od PKP S.A. i dotyczy sfinansowania zrealizowanej już modernizacji Stacji Techniczno-Postojowej na Szczęśliwicach. Prace objęły: przebudowę hali całopociągowej, budowę myjni dla pociągów (wyposażonej w zamknięty system obiegu wody, umożliwiającej mycie taboru przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C) i budynku biurowo-socjalnego dla pracowników.

Komfort dla podróżnych

Realizacja projektu będzie miała bezpośredni wpływ na podniesienie jakości podróżowania SKM. Nowe pociągi, tak jak te dotychczas eksploatowane, będą klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone m.in. w nowoczesny system informacji pasażerskiej czy ładowarki USB. Nowością będą defibrylatory AED pozwalające ratować życie oraz Wi-Fi dla pasażerów.


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto